14 september 2016

Höstens ankomst

 Vildvinet har tagit på sig sin fina höstfärg



                            I början av Juni. 
 Så här grön och frodig har de två planterings ramarna blivit.  
Det är Cobaea scandens klockrankan som är planterad i båda och den till höger på bilden fick en planta av krasse.
 Allt har vuxit otroligt mycket och nu har klockrankan börjat blomma.
 Cobaea scandens Klockranka. Den får både mörka och ljusa klockor.
Nu syns det att hösten är i antågande. 
En hel del av växterna har börjat få sin fina höstfärg och en del har börjat gulna och vissna ner.


Ha det gott 

Gunilla


16 kommentarer :

  1. Åh, så fint ditt vildvin är! Jag är så glad att jag satte två plantor mot planket mot grannen. De är inte så stora än, men det kommer väl!
    Och som det har vuxit i planteringsramarna! Hur gör du med dem till vintern?
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Så fint du har det. Jag har bara fått några röda blad åå mitt vildvin, än så länge.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Nu börjar det att draga ihop sig , hösten nalkas.
    i kväll var första gången jag kände en annan lft faktiskt.
    Jag flyttade mig efter solen , det är länge sen.
    men vi har ji haft det underbart

    SvaraRadera
  4. Ja visst är det höst! Även här brinner vildvinet och klockrankan prunkar. Fint ihop med krassen där till höger!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  5. Vad häftig klockrankan är i sina blommor. Skulle kanske ha den nästa år. hum... Så var det plats då jaja hoppas jag kan fixa det tills dess.
    Måste fråga om det är du som har en nästan svart krollilja?? har du namn på den i så fall. Letar men jag hittar bara en mörkröd. Vill så gärna ha tag på den..
    Ha ett gott slut på veckan
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Jättefina bilder trots hösten. Klockrankan är jättefin och den blommar väl till frosten tar den. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  7. Klockrankan är så fin med sina vackra klockor. Har försökt tre år nu. Första året inga blommor. Andra året två blommor, och nu i år, inga blommor. Så jag får beundra den på bloggar där man lyckats få den fin.
    Trevlig helg / Marika

    SvaraRadera
  8. Ja, villvinen sladrer om årstiden... Men ikke så mye annet!
    Klokkeranken er så vakker!

    SvaraRadera
  9. Så vackert med rött vildvin!

    SvaraRadera
  10. Väldigt fin din klockranka,få se hur många nätter det går innan frosten tar våra blommor ,trevlig helg ,nette

    SvaraRadera
  11. Greetings Gunilla, your photos showing the arrival of Autumn are lovely! Thank you so much for sharing this with Today’s Flowers, and I wish you a very happy week.

    SvaraRadera
  12. Det börjar spraka här och där vilket jag gillar så mycket. Nu har vi äntligen ett eget vildvin i trädgården visserligen bara en liten planta planterad förra hösten, men lite rött borde det bli;)
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  13. Saknar mitt vildvin när jag ser dina bilder, så vacker höstfärg.
    Kram

    SvaraRadera
  14. Vilken otroligt vacker trädgård -
    och så långt norrut. Du måtte älska att
    plantera och sköta om.

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
  15. Vildvinet är underbart med sin röda bladfärg. Här har bladen lite försiktigt börjat rödfärgas men det är fortfarande ett tag kvar tills de brinner.
    Bästa hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
  16. Läcker färg på klockrankan! Nästa år måste jag sätta, har varit sugen så länge, men inte kommit till skott.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62