22 oktober 2016

Höststädning


 Nu är alla löv snart borttagna och lagda  i komposten.
I helgen så har gräsmattorna fått sig en riktig genomgång.
Skönt när våren kommer.
Euonymus alatus Vingad benved  har sin fantastiska höstfärg.

 Här syns alla löv men snart så är de borta.
Traktor klipparen är fantastisk det går så lätt att ta bort alla löv inga räfsor behövs.


Rabatterna får också en genomgång.

Kanthuggna och en del får plåtkant.
I denstora rabatten rakt fram i bild blev det också flyttning av en berberis och utrotning  av penningbladet. 
Men det kommer säkert att dyka upp nästa år också fast då gäller det att ta bort så fort de syns.

Snart så har hela trädgården gjorts i ordning för att ta emot vintern. 
Hoppas att den blir bättre än i fjol som var  isig och för lite snö.

Ha det gott
Gunilla

7 kommentarer :

  1. Det är verkligen härligt när man hinner få bort det mesta löven på hösten för på våren har man så otroligt mycket annat att göra.Nu har Ni ju verkligen höstfint i trädgården fint även att något blommar fortfarande.Hälsningar Margareta

    SvaraRadera
  2. Vilken energi ni har! Men så ser också er trädgård fantastisk ut! Här har jag bara börjat lite smått, men det är mycket kvar! Men än är det långt till vintern, hoppas jag!
    Ha en skön helg, kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Hoppas också på snö innan tjälen hinner bita sig fast. Har inte hunnit lika långt som du med höststädningen. Vår gräsklippare med uppsamlare funkar bra som lövröjare också. Lägger det sönderklippta i komposter, säckar och när det gäller eklöv direkt kring surjordsväxterna. Suveränt.
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  4. Så skönt när löven är borta. Vi har massor i vår trädgård. Ingen har engagerat sig i dem.
    Får väl rycka upp oss.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Ja du det är mycket som ska donas innan den riktiga vintern kommer såg försten på Tv att den är på väg nästa hos er nu. Det ser allt bra fint ut hos dig med kullar och rabatter.
    Ha nu en fin och skön helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Så snyggt och fint det ser ut och inte ett löv eller annat höstskräp. Jag blir avundsjuk, så fint vill jag också ha. Här ligger allt kvar fortfarande och idag regnar det. Jag hoppas det blir bättre väder i morgon så det går att vara ute. Mycket av löven sitter fortfarande kvar. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  7. Vacker trädgård du har med många fina rabatter.
    Jag höststädar inte, det gör jag till våren, det jag t.ex. klipper ner lägger jag över på rosor och aandra växter som behöver skyddas.
    Sen räfsar vi lite, men tager inte bort allt utan låter lite löv få multna ner i gräset. Visserligen blir det pyssel och en så kallad höst röjning men inte så noggrant och fint som hos dig.
    Som tur kan man göra olika, eller hur, vi bestämmer själva och inget sätt är sämre eller bättre.
    Må väl/ Eva

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62