3 december 2016

I de dolda.




Veckans tema i Blommig Fredag.  "I det dolda."

Jag har tolkat det med dessa bilder.

Från att vara dold  i en knopp så  slår den ut till en riktigt vacker blomma.

Knopparna i olika stadier hos Lilium martagon "Norrland"
En riktigt mörk nästan svart krollilja. 


Nu har jag flyttat den till en ny rabatt och hoppas att den överlever. Den var planterad på en plats där vi nu har grävt om så att jag var tvungen att flytta den. Håller tummarna att den trivs på sin nya plats.

Kika in hos Helen med bloggen Bland rosor och bladlöss och se fler deltagares bidrag.

Nu nalkas 1:a advent med julmarknader och andra trevligheter som gör att vi får  lite julstämning utan snö.




Ha det gott
Gunilla


24 kommentarer :

  1. Åh, liljor har jag suktat på länge! Så vackra!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Så nydelige bilder. Nydelige blomsterknupper og ei flott tolking av temaet. He ei fin helg. Hilsen fra Liv

    SvaraRadera
  3. Såå vacker din lilja är! Och det är lika förunderligt varje gång det kommer något så vackert ur en liten knopp...
    Ha det gott,kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Vilken ovanlig och vacker Krollilja!
    Fina bilder på de olika stadierna.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. En mörk skönhet som döljer sig i en också vacker knopp.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  6. Trevligt att följa utvecklingen. Kanske man borde ta fler bilder på knoppar, det blir något jag får tänka på när det börjar knoppas igen.
    Trevlig adventshelg.
    Anette

    SvaraRadera
  7. En häftig lilja som många av oss drömmer om att ha.
    Hälsar
    Marta

    SvaraRadera
  8. Krolliljan är för mig nästan magisk. Kanske beror de på dess förmåga att förvilda sig i lundar vid övergivna hus och hur den lyckas överleva på mörka ställen i snår och syrener. En doldis på många sätt.
    Din norrländska är ju helt magnifik med sin mörka färg. Står helt klar på önskelistan här. Håller tummarna för att den klarar flytten!
    Önskar trevlig advent
    /Anette

    SvaraRadera
  9. Vanvittig flott!
    God advent :)

    SvaraRadera
  10. En otroligt vacker färg.
    Trevlig advent / Marika

    SvaraRadera
  11. Vilken vacker krollilja, finns nu på min önskelista. Ha en fin advent. Carita

    SvaraRadera
  12. Oj! Så vacker! Den måste jag spana efter!
    Trevlig advent!

    SvaraRadera
  13. Vakker, vakker Martagonlilje. Fantastisk farge på den. Mine har tålt godt å bli flyttet. Håper du får se din igjen til våren:)
    Riktig god helg.
    Hilsen Jannicke

    SvaraRadera
  14. Jag har kämpat med mina liljor men är på väg att ge upp pga alla liljebaggar. Det blir bara avätna stjälkar och gegga kvar. Men där de får vara ifred är de verkligen fantastiska.
    //Helene

    SvaraRadera
  15. Ibland måste man flytta och ändra, hoppas den klarar sig på nya platsen!

    Önskar dig en fin adventhelg!
    Gunilla

    SvaraRadera
  16. Den Krolliljan förstår jag att du är rädd om den är en riktigt fin en håller tummarna att den ska klara sig.Trevlig helg/Margareta

    SvaraRadera
  17. Beautiful pictures and may your plant grow and multiply in it's new place!

    SvaraRadera
  18. Så snygga liljor, skulle passa perfekt i min "dunge" med röda blad samt vita och vinröda till riktigt mörka blommor. Det får bli inköp nästa år. Trevlig helg! /Charlotte (Trädgårdsvägen)

    SvaraRadera
  19. Så vacker den är denna mörka Martagon! Hoppas nu den trivs på sitt nya ställe.
    Trevlig helg!
    Hälsningar
    AnnA

    SvaraRadera
  20. Vacker tolkning! Som tur är verkar martagon liljor trivas överallt nästan så det går nog bra med flytten.
    Ha en fin advent!

    SvaraRadera
  21. Önskar dig en fin adventshelg!

    SvaraRadera
  22. Jag har aldrig lyckats få tag i Norrland. Den är allt Slut när jag skabeställa. Sååå vacker!

    Trevlig första advent

    SvaraRadera
  23. Fin tolkning av en av mina favoritblommor! Trevlig 1:Advent.

    SvaraRadera
  24. Så roligt så många Du har som följer Dig.
    kram HARRIET. vAR RÄDD OM DEM DET ÄR ONT OM
    MÄNNISKOR NU FÖR TIDEN
    KRAM HAJAN

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62