1 december 2016

Blommig Fredag

Pteridophyllum racemosum  Bräkenvallmo. 
Jag är så otroligt glad att den har överlevt här hos mig i zon 5 i tre vintrar nu . En riktigt fin växt med vintergröna blad och den får så fina vita klockliknande blommor. Ursäkta dålig bild svårt att fota vita blommor.
Dicentra spectabilis "Valentine" 
Ett löjtnantshjärta som har mörka stjälkar och mörkare blad än den vanliga sorten.
                           
Riktigt söt  Akleja flabbelata Blackourrent ice . 
Frösådd. Ca 20 cm.
Delphinium Riddarsporre.
Frösådda för många år sedan.
Står vid uppfarten till vårt sommarställe.



Denna veckas tema hos Helene Blommig Fredag är "En charmör"

Jag har tolkat det som att växter som ger en aha upplevelse och verkligen visar upp sig . Både liten och stor i vår trädgård är charmörer.

Önskar er alla en riktigt fin 2:a advent. 
Trevlig fortsättning på veckan.


Gunilla

15 kommentarer :

  1. Vilka exotiska växter du har i din trädgård! Att den första var en vallmo, kunde jag gissa på bladen men absolut inte på blommorna...
    Ha en fin helg, kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Tack för att du tänt det andra ljuset :)

    Din tolkning känns helt rätt och "Valentine" är helt charmerande!

    Ha en skön helg!

    //Veronica

    SvaraRadera
  3. Förstås ingen slump att växter överlever, utan god känsla för behov och zonknäckande, all heder!
    Den store charmören få väl ändå bli herr 'Valentine'. Står på önskelistan.
    Trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Vilket vackert Löjtnantshjärta och Din Vallmo var exklusiv har aldrig sett någon sådan tidigare.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  5. Din vallmo ser fin ut och är en ny bekantskap till mig. Kul att du knäckt zonen:)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Underbara växter. Bräknevallmon försökte jag med ett år men den ville inte vara med. Jag hade nog valt fel olats så jag får försöka igen. Ha en fin 2:a advent. Carita

    SvaraRadera
  7. Så många fina charmörer, vackra riddarsporrar.
    Trevlig helg/Marika

    SvaraRadera
  8. Många fina charmörer du räknar upp. Och löjtnantshjärta... det är ju en riktig charmör :)

    Allt gott!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  9. Många fina charmörer, inte minst Valentine.
    Trevlig helg!
    Birgitta

    SvaraRadera
  10. Charmiga och fina växter.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Nej du inte är det lätt att välja charmörer i trädgården inte. Så fina val du gjort
    Ha nu en fin andra advent du med
    Kram Meta

    SvaraRadera
  12. Härliga charmörer du valt ut. Bräkenvallmon är en växt som jag har på önskelistan. Valentine själv var fin med sina djupa färger.

    Ha en härlig helg! Carina

    SvaraRadera
  13. Men Gunilla vilken ljuvlig charmör den där bräkenvallmon. Gav verkligen ha begär. Vad härligt det är när man kan knäcka zoner och se växter, som egentligen inte borde klara sig ändå spirar varje vår. Vi zon 1 trädgårdsmänniskor är ganska bortskämda så blir alltid imponerad av dem som klarar det.
    Allt gott!
    Milla

    SvaraRadera
  14. Bräkenvallmo - vilken läckerbit! Hoppas den överlever även denna vinter!
    http://vardagsnjutning.blogspot.se/2016/12/en-reslig-och-valsmakande-charmor.html

    SvaraRadera
  15. A very nice selection, Gunilla!
    Thank you for linking up with the Floral Friday Fotos meme.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62