8 december 2016

Blommig Fredag

                                                                   Bild ett.
                                                                        Bild två.
                                                                  Bild tre.
                                                                         Bild fyra
Bild fem




Temat hos Helene Blommig Fredag denna vecka är  "Något Nytt ?!

Då har jag tolkat det på detta vis.

Den översta bilden:
Två stycken så-odlings-blomlådor gjorde vi i våras och satte fast armeringsmattor för att jag ville ha klätterväxter där.
Detta år planterades Klockranka. Den växte riktigt bra ock täckte hela armeringsmattan.
Blomningen kom igång.Men  alla knoppar hann inte slå ut innan frosten tog dem. 
Riktigt synd för det var riktigt många knoppar.

Andra och tredje bilden 
Nyplanteringarna fick kanter av tryckimpregnerat virke. 
 För att avgränsa mot gräsmattan.

Planteringen på tredje bilden gjorde vi i höst.

Spännande till våren blir det . 
Jag har flyttat flera av växterna från planteringar  i trädgården. Bl.a
Pioner, liljor lökväxter, 
En rödbladig bergenia, 
heuchera, 
en frösådd koreansk lönn, 
en liten gran "Kalebo" m.m.

Bild fyra.
En gåva av en grupp trädgårdsbesökare.
Humleholk. Något som jag inte har haft tidigare.

Bild fem.
En helt omgrävd rabatt som fick ny jord och det var därifrån jag tog en del växter som fick ny planteringsplats. Bild tre.

Detta får bli mitt bidrag på temat.

Önskar dig en riktigt fin tredje advent.

Gunilla


19 kommentarer :

  1. Mycket nytt och fint hos er!
    Trevlig helg och härlig advent!
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Så prydligt och fint! Den nedersta rabatten med sten gillar jag extra mycket. Smälter så fint in i naturen.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Gott om förändringar. Jag knycker idéen till det lilla lilla huset. Få se vad jag kan få till.
    Trevlig advent till dig också!
    Anette

    SvaraRadera
  4. Smart med armeringsmattan i pallkragarna, det tipset ska jag komma ihåg! Trevlig helg! /Lotta

    SvaraRadera
  5. Mycket nytt, många förändringar och bra tips. Ska komma ihåg armeringsmattan till exempel.

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  6. Mycket nytt och snyggt. Det blir spännande till våren. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  7. Oj, så mycket ni gjort i trädgården bara i år!
    Trevlig helg!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  8. Så fint det blir! Dere har virkelig fått gjort mye i år :)

    God helg!

    SvaraRadera
  9. Vilket trevligt inlägg och en hel del nytt. Klockrankans blommor är så fina men ... sena. Så synd att du inte hann njuta av alla. Nyplanteringen ser fin ut och jag gillar alla stenar. Är väldigt förtjust i sten.

    Ha en fin adventshelg!
    /Anita

    SvaraRadera
  10. Trevliga nyheter du har i Din trädgård och bra tips bjuder du även på jag tänker främst på armeringsmattan i pallkragen.Synd att knopparna på Klockrankans blommor frös för den är otroligt vacker.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  11. Mycket nytt under säsongen hos dig. Hoppas de flyttade växterna klarar sig bra.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Mycket nytt hos er. Spännande till nästa säsong och se hur allt klarat sig och om det blev som ni tänkt.

    Att använda armeringsmatta till klätterväxter var ju smart. Det ska jag lägga på minnet.

    Önskar dig en mysig tredje advent!

    /Birgitta

    SvaraRadera
  13. Klockranka är så fin, men lyckas inte få den att blomma. Hoppas dina växter klarar flytten, ser fint ut.
    Ha en trevlig helg/Marika

    SvaraRadera
  14. Det är faktiskt en mycket stor del av glädjen med en trädgård, alltså det att flytta om, byta ut och ändra! Man får verkligen utlopp för sina kreativa sidor.....
    TREVLIG ADVENT - Susie

    SvaraRadera
  15. Mye nytt har hendt i hagen din! Frodige klokkeranker! Fikk blomst på min for første ang i år.
    God adventhelg!

    SvaraRadera
  16. Fin tolkning. Frodig og flott ble det i pallkarmene dine. Synd at Klokkeranken ikke hinnet å blomstre. Det har skjedd hos meg flere ganger. Faktisk første gangen jeg fikk noen få blomster før frosten kom.
    Ha en fin helg.
    Jannicke

    SvaraRadera
  17. Bra jobbat! Skulle också behöva totalrenovera en del av rabatterna och flytta en del växter men har haft fullt upp med anläggning av nya. Du nämner att du flyttat pioner - ska bli intressanta att få följa hur det går!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  18. Så många projekt ni hade och hann med! Jisses, vad de växte på spaljéerna, tror bestämt att jag ska ha någon sådan i en av mina pallkragar också. I år satte jag bara en liten ynklig armeringsmatta som stöd för sockerärtorna.
    Klockrankan är väldigt vacker, hur tidigt tror du att man behöver så den för att den ska hinna blomma?
    Önskar dig en fin vintervecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sådde den i slutet av Februari.
      Lite väl tidigt här i zon 5 för den växer ju kraftigt.
      Det blev besvärligt med att hålla ordning på allt som slingrade sig i varandra. Och jag var tvungen att plantera ut allt i början av juni. Det blev täckning av alla så att inte frostnätterna skulle förstöra allt.

      De växte riktigt bra men som sagt frosten på hösten gjorde så att allt inte hann blomma klart.

      Radera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62