6 januari 2017

Frösådder eller inte

 Frösådder av Primula ger många olika färger och mönster.
Köpte fröer från Ray´s.
Grobarheten är god på fröerna.
 Chortusa Matthioli Klockviva. frösådd. Finns i både vita och cerise färg.
 Pulsatilla jag tror att det är Papageno  frösådd
 Frösådd primula. vet inte namnet. Lappen har försvunnit.
Denna har silverfärgade kanter på bladens baksidor och ljust lila blommor.
 Lewisior i alla former och färger är så tacksamma. Frösådd för flera år sedan och den trivs och fröar av sig så det har blivit som en matta.
 En lågväxande Campanula. trivs i stenparti.
 Jag har frösått flera olika Primula denna heter sikkimensis
 Dodecatheon meadia Tolvgudablommorna är riktigt blomvilliga. De är lätta att fröså och de trivs nästan i alla lägen. Denna är ceris, finns även i vitt och mörkare ceris samt även Dodecatheon dentatum liten sort av denna i vitt.
 Ibland så blir det en helt annan sort än det man sått.
Aklejorna är ju lite korsningsvilliga så ibland blir det överraskning.
Denna blev jag riktigt glad över.
 Saxifraga Fusca . 
Fina blad och skira små röda blommor. 
Efter blomningen så är det dekorativa mörka fröställningar kvar.
 Cordonopsis Grey Wilsonii. Klätterklocka. Frösådd.
 En hel del stenparti växter har det blivit ochså.
Toppen när jag kan fröså och de trivs.
Byter ut de som jag har flera av i samma sort eftersom.
 Fröer köpa från Magnar i Norge lyckades också. Riktigt fin hoppas att den klarat vintern.
Cobaea scandens Klockranka en stor favorit. Täcker spaljeer  riktigt bra med sitt frodiga bladverk och fantastiskt fina klockor.

                   
Rhodochiton atrosanguineum Törnrosaskjortel  är ett måste varje sommar.
En fantastiskt fin växt som kan planteras både som klätterväxt och i ampel.

Jag kan räkna upp så många växter som jag har frösått men då blir ni fort less på mig.
Perennerna blir det ibland flera av så jag kan plantera i olika rabatter och se var de trivs bäst.
Buskar och någon trädsort har jag ochså provat fröså med gott resultat.


Numera så har jag börjat minska på sådderna.
Köper färdiga växter de som tar lång tid på sig för att blomma.
Och så roligt att fara på växtmarknader

Veckans tema hos Helene Blommig Fredag är Fröer eller inte.

Önskar dig en riktigt fin Trettondags helg

Gunilla


16 kommentarer :

  1. Du är makalös med alla sådder! En verklig fröjd för ögat. Tror inte det är riktigt så lätt som du säger. Hopplöst att komma ihåg att vattna sådderna när våren kommer tycker jag.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Oj oj här finns det någon med gröna fingrar.Jättefina växter du har fått fram genom att så.Fina planteringar .
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  3. Mängder av fina plantor du fått fram. Visst är det en underbar resa att få följa med från för till färdig planta. Vill det sig väl har man (=jag) märkt den rätt också, det vet vi alltför väl eller hur?
    God fortsättning på helgen!
    Anette

    SvaraRadera
  4. Så kul att se resultaten från dina sådder. Den ljust lila primulan var ljuvlig. För mig går perennsådderna i vågor. I år sår jag mycket men vissa år ingenting. Behöver tömma kallbänken emellanåt.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  5. Många små rariteter som kräver ett proffs. Och man ska ju inte bara klara sådden utan även eftervården. Riktigt läcker rosa Pulsatilla.
    //Helene

    SvaraRadera
  6. Oj så många underbara frösådder, du verkar vara väldigt duktig på det. Växterna ser välväxta och frodiga ut, jag blir riktigt avundsjuk. I år ska jag försöka ägna mig åt frösådd och också försöka ta hand om dom bättre. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  7. Ja, hos dig är det ju ingen tvekan - du ska så fröer! Du har både rätta intresset, tålamodet och de gröna fingrar som behövs!
    Själv har jag inte riktigt tålamod med sådder, trots att jag älskar trädgård och växter!
    Härligt att se alla dina sorter och många skulle man ju velat ha...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  8. Jag borde också lära mig att hålla mig till det som gror och växer snällt! Är ständigt på jakt efter tips om sådana sorter och här hittar jag Lewesia och Tolvgudablomma att lägga i inköpslistan!
    Trevlig helg!/Laila

    SvaraRadera
  9. Ser alldeles underbart ut, men det är inte så lätt att få till det. Klockrankan har jag drömt om att ha ett hav av klockor, men det vill inte riktigt lyckas. Tror jag gett upp nu.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
  10. So many beautiful plants in your garden ! gorgeous !! But now, really winter in your country, snow.
    Have a nice weekend,
    Els

    SvaraRadera
  11. Bra tips på fröer! Tusen tack! Är i startgroparna att beställa...lär bli en låååång lista :)
    Ha en fin helg!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  12. Men tänk om jag skulle fröså lite Primula, det har jag inte ens tänkt på. Jag som jagat runt efter sorter jag vill ha men inte funnit i butikerna. Stort tack för den insikten!

    SvaraRadera
  13. Beautiful flowers. You must have a very pretty garden.

    SvaraRadera
  14. Ny-ydelige Primula! Skal så noen i år jeg også :)
    Ja, Magnar har mye fint....
    God helg!

    SvaraRadera
  15. Du sår ju inte direkt ringblommor och sånt! Vilka arter!! Det är ett riktigt hantverk!
    Jag läser att många lyckas med Törnrosas Kjortel men inte jag! Vad gör jag för fel??? :(

    Kram

    SvaraRadera
  16. Snacka om att du har gröna fingrar. Råder absolut ingen tvekan om det.
    Kram!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62