15 februari 2017

Omskedad


Nu har jag vävt ripslöparna färdigt.Se inlägget nedan.
Jag klippte ner dom och sedan skedade jag om väven så den blev dubbelt så bred.
Nu väver jag en fyrkantig bordsduk  80 x 80 i cottolin och inslag lin. Av den varp som blev kvar.
Jag tycker om färgerna. Rosa och grönt.
En ny duk till sommarstugan . 

Nu blir det att förbereda för nästa väv.
Jag vill  inte hålla på med vävandet så långt in på våren för jag vill helst vistas ute när vårvärmen kommer.

Nu har vi haft några dagar med plus 7 grader och blåst så nu är det bara is på marken och nästan snö rent.




Så här blött var det igår på isen där vi brukar vara och pimpla.


Ha det gott
Gunilla

7 kommentarer :

  1. Rosa och grönt är verkligen fint ihop, håller med dig! Så duktig du är som väver, det kan inte jag.
    Här har det varit strålande solsken idag igen och jag har varit ute i trädgården och räfsat ihop nerfallna björkkvistar på de ställen snön hade smält! Äntligen lite trädgårdsarbete!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Jag är här nästan varje gång, 0ch jag ger verkligenen kommentar också. Tycker det är roligt att hälsa på. Det är ju så att vi bliver alla glada om någon skriver något, men det händer inte för ofta.
    kram från Hajan

    SvaraRadera
  3. Både min mamma och min syster kunde väva. Det var ju
    så förr, att man satte opp en väv på hösten och vävde
    under långa vinterdagar. Mor föddes 1891 och syster 1911.
    Själv hade jag aldrig tillfälle att väva. Vävstolar
    tar ju upp mycket plats. Men nog skulle jag väldigt
    gärna ha lärt mej. Din löpare är väldigt vacker.

    Ruth i Virginia
    -kom hit fr Hajan-

    SvaraRadera
  4. Vilken fin duk du väver.Jag kan tyvärr inte väva min mamma kunde men jag har aldrig lärt mig tekniken vilket är synd för de verkar vara så roligt och en rofylld syssla.Visst är det bra trist med denna isiga vinter jag föredrar snö den här årstiden.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  5. Härliga färger du har i vävstolen, blir en fin vår/sommarduk.
    Längesedan jag vävde nu.
    vad blir det för nytt i stolen efter duken?
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Gillar verkligen färgkombinationen! Vävde en del som barn (vävande mamma) men nu är det äldsta barnbarnet som för den traditionen vidare.
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  7. Jag ska försöka hjälpa min mamma att sätta upp en väv. Hon vill gärna börja igen... Men var hittar man bra varp och vävmaterial nuförtiden?

    Carina

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62