19 oktober 2017

Höst

 En riktigt stor björk har funnits på  tomten ända sedan vi byggde vår sommarstuga 1974. Men nu var det dax att fälla dem. 
Vattenfall som äger kraftledningen utan för vår tomt kom och fällde dem för de stod så nära ledningen.

Så här ser det ut nu när björkarna är borta.


 Idag på förmiddagen så fanns det ett tunt islager på dammen.

Nu håller vi på att klippa ner de perenner som har börjat vissna ner.  Skönt att det är gjort på våren.



Tusen Tack för alla kommentarer som ni lämnar det gläder mig.

Ha en fortsatt fin höst

Gunilla

9 kommentarer :

  1. JAG VET INTE VAD DET BEROR PÅ, MEN VISST KOM hÖSTEN VÄLDIGT FORT I ÅR.JAG KÄNNER INTE RIKTIGT IGEN MIG, KAN BERO PÅ ATT JAG BLIVIT SÅ GAMMAL OCKSÅ, HA DET BRA ÖNSKAR >HAJAN I ÖSTERGÖTLAND

    SvaraRadera
  2. Det blir ju lite tomt när man tar ner stora träd men ibland är det nödvändigt och då får ju de andra mer ljus och vatten. Björken dricker ju mycket vatten.Tycker nog att det blev fint hos dig. Is har jag inte fått än på vattnet hos mig men frost var det i gräset och på bladen på området även om jag klarar mig rätt bra bakom alla träden här runt mig Sen vår och sen höst har jag.
    Ha nu sköna dagar innan vintern kommer.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Stora björkar tar ju både vatten och ljus och lämnar massor av löv på hösten, men det blir ju lite tomt när man tar ner dom! Vi har 5 st stora björkar på vår tomt och nu önskar jag att vi tagit ner några av dem när vi byggde om och flyttade hit!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Det brukar bli en helt annan tomt om man fäller stora träd som man van sig vid och det brukar också bli annat klimat för växterna. Nu får vi njuta av höstfärger så länge dom finns kvar. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  5. Oj, vilken skillnad det blev när de försvann. Undrar om du får det fuktigare också nu när ingen dricker upp allt vatten?
    Såg din fina blåblommande klocka i tidigare inlägg, den låter som något för mig.
    Önskar dig en skön helg.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker också det är skönt att klippa ner så mycket som möjligt på hösten.
    Så tomt det blev utan björken, men man vänjer sig fort.
    Trevlig Helg!

    SvaraRadera
  7. Hoppas du fick björkved till brasan
    från det stora trädet.

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
  8. En helt annan vy när björkarna är borta. Fick titta en lång stund innan jag kunde orientera mig.
    Klipper också ner så mycket jag hinner på hösten, men hårda stjälkar brukar få stå långt in på vintern. Det finns helt enkelt ingen chans att städa allt på våren och en del växter ger ju såna bladmassor när de faller ihop att annat kvävs.
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera
  9. Det må kjennes ganske tomt når man feller så store trær, det tar sikkert litt tid å venne seg til det:-)
    Her rekker jeg ikke med å klippe ned alt, men tar det som er tyngst å ta til våren.
    Flotte høstbilder fra hagen.
    Ha en fin uke/Eirin

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62